Hälsotips

Kroppen påverkas på flera sätt när du sitter stilla under en flygresa. Här har vi samlat några tips som hjälper dig att undvika några av de vanligaste problemen.

Drick vatten
Det är mycket torr luft ombord i ett flygplan så drick mycket vatten och undvik för mycket av alkohol, kaffe och te då dessa drycker är vätskedrivande.

Svullna fötter
Motverkas bäst genom att du ser till att vara i rörelse så mycket som möjligt. Sträck vristerna och gör cirkulerande rörelser med fötterna då och då, pressa hälarna i golvet och stretcha foten med tårna pekande uppåt. Växla mellan att pressa tår och trampdynor i golvet och lyft hälarna. Missa inte tillfället att röra på dig när du står upp, bara att stretcha och knäböja lite lätt i toalettkön kan göra underverk. Om du har en väska på golvet under stolen framför dig kan du lägga upp fötterna på den som stöd. Lätta gärna på åtsittande kläder; lossa skärpet något hål, knäpp upp översta knappen på skjorta och byxor osv. Knyt gärna upp skosnörena, men det kan vara klokt att behålla skorna på eftersom risken finns att det blir svårt att få på dem igen vid landning. Sitt inte med korsade ben eftersom det hindrar blodcirculationen.

Lock för öronen
Ett välkänt fenomen som beror på lufttrycket. Du kan tryckutjämna dig själv genom att samla luft i lungorna, hålla för näsan och sen trycka ut luften kraftigt så att kinderna fylls som ballonger. Munnen skall hållas stängd. Det är inte farligt om det klickar till lite i öronen, det är bara trumhinnorna som rätar upp sig. Smärtan försvinner direkt, men du kan behöva upprepa proceduren flera gånger under resan. Är du förkyld ska du ta din nässpray i god tid före start och därefter så länge resan pågår.